Mirar a ADSADN Mirar a Google

11/1/08

Educació de l'atzar, educació a l'atzar

En ciència no només és important descobrir un concepte o desenvolupar una llei antològica, també és important saber-la explicar, difondre-la i assolir incorporar-la a la "cultura general". En la dècada dels anys 90 es va desenvolupar una eina per a avaluar els coneixements en física d'un grup representatiu d'alumnes, el Force Concept Inventory. Gràcies al seu ús, els autors d'aquest article van constatar com la majoria dels estudiants sotmesos a l'estudi havien entès malament les lleis de Newton sobre el movimento. Ésto va fer que es replantegés el camí academicista que s'havia seguit fins a llavors. Va provocar un canvi.

Aquest mes ha aparegut en PLoS un article similar en el qual es desenvolupa el programari Ed's Tool, dissenyat per avaluar la comprensió de l'atzar en els processos biològics.
Els autors d'Ed's Tool argumenten que aquest serveix per posar de manifest que la immensa majoria d'estudiants (incloent els universitaris que cursen estudis biològics) tenen problemes amb l'atzar (i no es refereixen al mus). No el comprenen o, el que és pitjor, no reconeixen el seu paper en els processos biològics. L'atzar juga (sic) algun paper?

Segons els autors, l'atzar és el component principal de processos genètics com la pèrdua d'al·lels poc freqüents, el que es coneix com deriva genètica. Els al·lels són les variants que pot presentar un gen. Si una variant és poc freqüent en una població, per atzar pot que no passi a cap dels fills d'aquesta població. L'atzar haurà fet desaparèixer l'al·lel.

També és important en processos de difusió. La difusió es pot donar en un mig líquid (com quan llencem una gota de colorant en un got d'aigua) o a través de la membrana (com la de la cèl·lula). Aquests processos són azarosos a nivell molecular. Les molècules d'un líquid es mou a l'atzar i cadascuna amb una velocitat diferent. A nivell molecular és qüestió de "sort" que una molècula passi per una membrana. La difusió intervé, entre uns altres, en el desenvolupament embrionari, el desenvolupament cel·lular, la fecundación, els impulsos nerviosos, etc...

Els autors, alarmats davant aquest desconeixement generalitzat del paper de l'atzar, reclamen la inclusió d'aquest en els temaris de biologia, així com eluso d'experiments i experiències (tant de laboratori com d'ordinador) per a millorar la seva comprensió. És una bona idea, per a quan s'assoleixi millorar la situació de l'educació en aquest país. Que sembla deixada a les mans de l'atzar.

1 comentari:

Anònim ha dit...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.