Mirar a ADSADN Mirar a Google

20/1/09

Tapant forats


Vist l’excel•lent nivell de les últimes entregues penjades, he decidit tornar d’entre les boires de vapor de cava i els escarpats cingles de torró d’Alacant per parlar de qüestions una mica més terrenals, però no per això menys importants des del meu punt de vista.

Avui em ve de gust parlar dels estudis científics a la publicitat. Els que ja m’heu llegit coneixeu bastant les meves opinions al voltant de l’alimentació saludable, així que no abundaré en el tema. El que sí que vull fer és parlar del darrer anunci d’Actimel...

Actimel (és a dir, Danone) llença una nova campanya del seu lacti probiòtic destinat a mares que, preocupades pel promiscu, lasciu i extremament contagiós intercanvi de xupaxups als patis de primària, decideixen reforçar les defenses dels seus petits. Per a això, ens col•loquen Susanna Griso (periodista i MARE, sobretot, que ens ho diu perquè és MARE!!!) al capdavant d’un d’aquells pretensiosos “publireportatge”, que no són res més que simples anuncis vestits amb roba formaleta per assemblar-se a un “senyor informatiu”.

Evidentment, l’elecció és maliciosa: malgrat que la senyora Griso ha estat seduïda pel costat fosc de la tele (cosa que a Antena-3 no és del tot difícil, perquè és l’emissora de l’emperador Palpatine, igual que la COPE és de Darth Vader), els seus orígens a informatius (començant per TV3 i Catalunya Ràdio!) li atorguen una pàtina de credibilitat molt convenient per a transportar el missatge de l’anunci. I quin és aquest missatge? Doncs una bajanada que jo definiria com a “barbaritat científica que tracta d’emparar-se en la suposada ignorància dels receptors”. Dit en cristià: el ninot del publireportatge no té estómac perquè si el tingués no ho entendríeu, estúpids; parlem de “barreres protectores” i “forats a la barrera” que són tapats pels Lactobacilus casei perquè (malgrat la brutal bola que suposa) la imatge és més comprensible per a vosaltres, bestiar televisiu. Només hi ha una cosa pitjor que a hom li diguin imbècil: que ho facin des de la condescendència de qui es creu superior intel•lectualment.

La manipulació dels conceptes científics per les empreses que tracten de vendre productes és una variant de quelcom que ha existit des de temps immemorials: la gent tracta de vendre la seva mercaderia dient que proporciona allò que el públic busca, i el públic compra. Ha d’intervenir la llei contra l’anunci de Vegas Playboy perquè el model de l’anunci s’emporta un tros de tia amb el “boost” d’enginy que li dona la susdita colònia? Òbviament no. Llavors, per què hauria l’estat (o un altra autoritat) intervenir en un cas com aquest? Doncs, des del meu punt de vista, perquè el seu missatge afecta directament a decisions sobre la nostra salut i la nostra nutrició.
El més divertit del cas és que, quan em documentava una mica sobre el cas per a escriure-us, he trobat una suposada polèmica que ha circulat sobre els efectes perniciosos del L. Casei que ha provocat una intervenció de l’estat... a favor dels pobrissons de Danone!!! O sigui, no protegeixen el televident de la mala informació científica continguda en els pseudoestudis amb què algunes companyies es fonamenten (avalats per universitats tan prestigioses i poc polititzades com la de Navarra (on no s’ensenya l’evolució), com és el cas d’Actimel) sinó que protegeixen la companyia quan algun piltrafa amb encara menys senderi que ells treu la bola de que “si prens Actimel durant molt de temps el teu cos deixa de produir L. Casei imunitas de forma natural”. Això sí, per a què el govern de l’estat aprengui a jugar-se els quartos amb les grans companyies multinacionals, atents a com Danone utilitza la trola per treure-li al govern un comunicat on diu, no només que l’organisme no produeix Lactobacilus casei i que per tant l’Actimel no suplanta ni elimina cap activitat natural del cos (que seria desmentir la bola), sinó per fer-los escriure que “existeix documentació escrita a revistes que acredita els beneficis del L casei imunitas”. GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL! S’escolta des de la grada del consell d’administració de Danone. Molt bé, si senyor. El meu govern no només no es mulla per a defensar-me de publicacions exagerades amb informacions d’un reduccionisme insultant, no. A més fa anuncis institucionals de marques comercials que són bones per a la salut.

Per dir una cosa bona, esmentar que el comunicat complet (que podeu llegir aquí) és, exceptuant el gol que s’han deixat colar, un exemple d’informació mesurada i veraç al voltant de la qüestió (esmentant que cada dia ingerim milions de L casei tot menjant qualsevol lacti, etc).

La veritat és que em fa una mica de llàstima que sigui precisament aquest producte, al qual certament avalen diferents estudis científics el que esculli publicitar-se des del terror, l’esoterisme (aures protectores) i la pseudociència.

Per a una altra ocasió deixem les empreses d’aigua embotellada, la magresa i la bona marxa dels ronyons: que algú trobi un article d’alguna societat de nefrologia seriosa que digui que ens hem d’endinyar 2 litres d’aigua per ajudar els ronyons, o un d’endocrinòlegs que diguin que l’aigua elimina el greix... Per a quan el comunicat governamental impulsat per les associacions de consumidors que digui que totes dues idees són falàcies?

6 comentaris:

Aleix ha dit...

iep! m'ha encantat aquest post i el blog en general, el trobo molt interessant!! apa a continuar així!!

PD: un dubte, jo faig servir el mozilla i us tinc al rss però no em marca quan llegeixo una pag vostra i en canvi amb altres blogs si, sabeu a que pot ser degut? merci!!

Asimetrich ha dit...

Esperem que tot això acabi amb la nova normativa europea que veta aquesta classe de propaganda. Si tot va com ha d'anar, d'aquí poc no es podran mostrar missatges si el que diuen no ha estat corroborat per institucions de recerca autoritzades. Creuem els dits...

Quim ADSADN ha dit...

Gràcies Aleix!

La veritat és que no m'hi entenc massa, però preguntaré els qui entenen...

Asimetrich, tant de bo les teves paraules siguin profètiques...

Nemo ha dit...

Una molt bona entrada. A on és el link del comunicat del què parles?

Josep B. ha dit...

Jo, que ja tinc una edat, et puc dir que la cosa millora, havies de veure la propaganda del Quinito que "da unas ganas de comerrr!" i que els metges recomanaven, sí, recomanaven obertament a les mares.

De totes maneres la llista d'anuncis d'aquest tipus és llarga i les societats "científiques" que corroboren aquests és impressionant, mira sinó la Sociedad Española de odontólogos, per posar un exemple.

Quim ADSADN ha dit...

I tant que me'n recordo, skorbuto... no veus que el tuno es deia "Quinito" i em fotien conyes! De fet, si no recordo malament, era un producte amb alcohol que actuava com a aperitiu (o per dir-ho menys fi, com a irritant gàstric en els crios). O sigui, que era cert que donava ganes de menjar, perquè provocava les cremors típiques de l'alcohol sobre un estómac buit...

Perdona Nemo!!!!!!! Vaig oblidar linkar la informació... si es que quan la feina la fan "aficionados"... Em poso a arreglar-ho!